Existentiell hälsa och existentiellt perspektiv i skolan 

Existentiell hälsa och existentiellt perspektiv i skolan 

Vi lever i en svår tid som enligt experter och filosofer bland annat präglas av meningsbrist och existentiella hot. Den psykiska ohälsan fortsätter att öka, upplevelser av meningslöshet har mångdubblats de senaste åren och intresset för andliga frågor växer. 

Särskilt drabbade är unga och ungdomsbarometerns senaste rapporter visar hur de upplever tillvaron som osäker och föränderlig, har svag tilltro till politik och samhällsengagemang, samtidigt som de längtar efter trygghet, stabilitet och mening. 

Ny forskning visar också att flera unga upplever ”existentiell ensamhet”: de känner sig avskärmade från andra människor och yttervärlden. De vill tala om existentiella frågor men upplever att vuxna inte förstår.  

Psykologos erbjuder olika utbildningsinsatser kring existentiell hälsa och existentiellt perspektiv i skolan. 

Existentiell hälsa

Folkhälsomyndigheten (FHM) har utarbetat ett förslag som innebär att det nationella folkhälsoarbetet hädanefter också ska innefatta ”existentiell hälsa”, och de uppmuntrar organisationer och arbetsplatser att arbeta med detta område via exempelvis olika slags utbildningsinsatser. Existentiell hälsa är, som FHM påpekat, ett svårdefinierat begrepp, men kan sägas handla om förmågan att uppleva mening, trygghet, gemenskap och sammanhang. Så hur stärker vi den existentiella hälsan bland unga? Hur stöttar vi dem i att finna mening och trygghet i dagens föränderliga och hotfulla värld?

Existentiellt perspektiv 

Psykologos psykologer och psykoterapeuter har lång erfarenhet av att arbeta, undervisa och föreläsa utifrån existentiell terapi och ett existentiellt perspektiv. 

Existentiell terapi kan beskrivas som en vetenskapligt beprövad metod att arbeta med existentiell hälsa. Vi får här en djupare filosofisk förståelse och konkreta verktyg för att arbeta med upplevelser av mening, trygghet, gemenskap osv. Denna terapitradition har sin teoretiska grund i det existentiella perspektivet vilket utgörs av en människosyn och kunskapsteori baserad på existensfilosofi, fenomenologi och existentiell psykologi. 

Det existentiella perspektivet kan ses som ett alternativ och en motvikt till flera av dagens dominerande uppfattningar där människan objektifieras och blir till ett determinerat ting. Hon reduceras ofta till diagnos, symtom, biokemiska processer, statiska nedärvda karaktärsegenskaper, färger och liknande. Den naturvetenskapliga kunskapsteorin försöker inlemma henne i bestämda strukturer, mätbara kategorier och begrepp. Man tror sig kunna förutsäga, och ibland styra, hennes beteenden. Det existentiella perspektivet framhäver istället hur varje människa är absolut unik, en ständig tillblivelseprocess, oskiljaktigt sammanvävd med sin omgivning och har frihet och ansvar. Den kunskapsteoretiska utgångspunkten inom det existentiella perspektivet är att människan aldrig helt kan fångas av teorier och modeller. Hon förblir ett oförutsägbart och onåbart mysterium som vi närmar oss bäst genom att erkänna gränserna för vårt vetande. 

Det existentiella perspektivet kan sägas ge oss en humanistisk helhetsförståelse för människan där vi öppnar upp för hela hennes komplexitet och mångsidighet.

Olika utbildningsinsatser: 

Psykologos erbjuder nu olika utbildningsinsatser i existentiell hälsa och existentiellt perspektiv för skolor. Nedan finns exempel på några upplägg för olika målgrupper. Utbildningarna utformas i nära dialog med uppdragsgivare och skräddarsys utifrån specifika behov och önskemål.

Utbildning i existentiell hälsa för elever 

Denna utbildning riktar sig direkt till eleverna (företrädelsevis högstadie- eller gymnasieelever) och innebär att de själva får reflektera kring vad existentiell hälsa är och vad som ger upplevelser av mening, trygghet, gemenskap osv. Utifrån elevernas egna tankar samt forskning och teori diskuteras hur den existentiella hälsan skulle kunna förbättras på olika sätt. Om det finns önskemål går det att utforma enklare mätinstrument för att kunna fånga förbättringar/försämringar inom området. 

Psykologos kan också utbilda och handleda lärare som själva vill hålla i denna utbildning.

Utbildning i att arbeta med elevers existentiella hälsa utifrån ett existentiellt perspektiv

Denna utbildning riktar sig till skolpersonal som jobbar med elever såsom lärare, specialpedagoger, kuratorer, skolpsykologer, skolsköterskor och andra yrkesgrupper inom elevhälsan, rektorer och liknande. Kursdeltagarna får kunskap om hur de kan bemöta och samtala med elever utifrån ett existentiellt perspektiv. Hur kan vi stötta elever i deras existentiella funderingar och känslor kring mening, etik, val, frihet, ångest, ensamhet och död? Hur kan vi bemöta och samtala med dem på ett sätt som stärker deras existentiella hälsa? Utbildningen ger skolpersonal mer kunskap och kompetens kring att möta elevers existentiella frågor och främja deras existentiella hälsa. 

Efter genomgången utbildning har kursdeltagaren fått kunskap om

  • Grunderna i det existentiella perspektivets människosyn och kunskapsteori 
  • Hur begreppet existentiell hälsa, som är en översättning av ”Spiritual Health”, historiskt vuxit fram i Sverige och hur det beskrivs utifrån FHMs rapporter
  • Hur existentiell hälsa kan förstås och och arbetas med utifrån ett existentiellt perspektiv 
  • Den fenomenologiska metoden
  • Hur vi kan bemöta och tala med elever kring existentiella frågor      

Det existentiella perspektivet och den fenomenologiska metoden hjälper oss att möta och samtala med unga i deras existentiella funderingar och lidande. Vi får verktyg för hur vi kan stanna i svåra och olösliga existentiella frågor. Vi får kunskap om hur vi kan öppna upp samtalet och se den unika människan. Hur vi skapar en trygghet där eleven känner sig trygg och ”sedd” och därmed vågar tala om sina rädslor, sårbarheter och personliga upplevelser.  

Utbildning i existentiell hälsa på arbetsplatsen

Hur jobbar vi med vår egen existentiella hälsa och hur skapar vi en arbetsplats som främjar existentiell hälsa? För att kunna hjälpa och stötta elever kring deras existentiella hälsa spelar det också in hur måendet är hos skolpersonalen och arbetsplatsen i stort. 

Denna utbildning riktar sig till samtliga medarbetare (lärare, specialpedagoger, EHT, rektorer…) och fokuserar både på hur var och en kan jobba med sin egen existentiella hälsa samt hur vi kan bidra till en existentiellt välmående arbetsplats. Utifrån grunderna i det existentiella perspektivet tittar vi på såväl individuella som organisatoriska hälsofrämjande faktorer. 

Vi vet idag att god existentiell hälsa förebygger psykisk ohälsa och sjukskrivningar. En organisation som främjar existentiell hälsa uppnår bättre resultat och lönsamhet. 

Psykologos kan också stötta arbetsgivare och skyddsombud i att ta fram mätinstrument och visa på hur arbetet med existentiell hälsa kan integreras i det systematiska miljöarbetet (SAM).

Utbildning i existentiellt ledarskap 

Denna utbildning riktar sig specifikt till ledningsgrupper och rektorer. Här är fokus på hur vi skapar organisationsstrukturer och arbetsmiljöer som främjar existentiell hälsa. Hur ser vi på ledarskap utifrån ett existentiellt perspektiv och hur kan vi leda på ett sätt som stärker den existentiella hälsan bland medarbetare. Kursen går igenom sådant som grupprocesser, personalhantering, konflikthantering ur ett existentiellt perspektiv. 

                                                                      *

Kursbeskrivningar ovan är endast grova skisser. Varje utbildning/kurs/föreläsning/workshop utformas alltid i nära dialog med uppdragsgivare utifrån specifika önskemål och behov. Utbildningarna genomsyras av att föreläsningar varvas med diskussioner och workshops. Vi utgår från olika fallbeskrivningar och deltagarnas frågeställningar. Vi eftersträvar alltid att ligga så nära kursdeltagarnas konkreta verklighet som möjligt. 

Psykologos har flera samarbetspartners och tar vid behov in skolpsykologer, lärare, forskare filosofer, managementkonsulter eller andra som gästföreläsare.

Kursledare för samtliga utbildningar är Jakob Wood: legitimerad psykolog, auktoriserad existentiell psykolog och vd för Psykologos. Jakob har föreläst och undervisat om existentiell terapi och det existentiella perspektivet under flera år i olika sammanhang; exempelvis på Södertörns högskola, Marie Cederschiölds högskola, specialistkurser för psykologer, SEPT:s nätutbildning, Sankt Lukas och Världskulturmuseet. Han har även suttit i styrelsen för Sällskapet för existentiell psykoterapi (SEPT), varit handledare på ”Existentiell vägledning” vid Mälardalens universitet och är medförfattare till Existentiell terapi – en introduktion.

Jakob har också egen erfarenhet av skolvärlden: han har tidigare jobbat som lärare och specialpedagog, och har som psykolog föreläst för skolpersonal om stress-, kris- och konflikthantering, samt om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). Han har hållit flera ledarskapsutbildningar, jobbat med chefshandledning och har egen erfarenhet av vara i en ledarroll.

Är du intresserad av att veta mer om Psykologos utbildningar? Kontakta jakob.wood@psykologos.se 

PSYKOLOGOS AB

Kungsgatan 32
411 19 Göteborg

0762281682

psykologos@psykologos.se

KONTAKT